Västerås stadsbibliotek

Jag håller ju på och försöker skriva C-uppsats i informationsdesign som dom flesta säkert redan vet. Och när man skriver en C-uppsats behöver man VÄLDIGT mycket litteratur. Och ska man köpa all den litteraturen så blir det VÄLDIGT dyrt. Så därför tänker man sig ju att västerås stadsbibliotek faktiskt finns till för att man ska kunna LÅNA böcker GRATIS om man inte har råd att köpa det man behöver. Och ja man får ju självklart skylla sig själv om man missar återlämningsdatumet. Men på västerås stadsbibliotek har man så att man kan få påminnelse via mail. Jag hade totalt glömt bort att min litteratur bestående av 13 böcker skulle vara tillbaka lämnade 25/2. I DAG fick jag påminnelsen (vad blir det?) typ 16 dagar för sent får jag en påminnelse. VARFÖR får man en PÅMINNELSE 16 dagar efter återlämningsdatumet. Vad är det för jävla hjälp till att komma i håg att lämna tillbaka böckerna?
Men okej jag hade klantat mig och glömt bort datumet. Fick ett mail I DAG 16 dagar för sent, jag ringer till biblioteket för att kolla om jag kan låna om dom och säger att jag missat det för att jag varit bortrest (Åkersjön). MEN NEJ DET GÅR INTE! utan jag måste släpa alla 13 böckerna, vilket är SUPER tungt ner till biblioteket, det finns ingen parkering i närheten så om man inte kan få skjuts som väntar utanför får man gå en bra bit (nära egentligen, men inte om man bär 13 böcker).  Lämna tillbaka böckerna och sen låna om samma böcker igen och så åka hem. *suck*

DB skjutsar mig och sitter kvar i bilen utanför, jag går in till disken på faktabiblioteket, eftersom det är därifrån jag lånad ALLA böckerna. Där jag får återlämna alla böckerna, eftersom jag inte kan göra det själv i automaten när dom är försenade.
"Ja det blir ju en hel del i förseningsavgift nu"
"Eeh ja jo, jag fick ju påminnelsen i dag  jag jo"
"160:- blir det då i FÖRSENINGSAVGIFT"
"*fnys* ja och det går ju naturligtvis INTE att betala med kort?"
"Nej inte här, men i huvudbyggnadens reception går det bra"
"Ja jo självklart gör det det, väldigt smidigt"

Som tur var hade jag kontanter med mig, men annars så tycker dom anställda på biblioteket att jag ska ta ALLA 13 böcker, gå upp en våning, gå igenom HELA biblioteket går ner en våning och betala med kort. För att sedan gå tillbaka med 13 böcker samma väg, eftersom det var vid den utgången DB stog och väntade. Och en sak till, jag kunde ju som sagt inte lämna tillbaka i automaten, men kärringen i disken kunde ABSOLUT INTE låna om böckerna hos sig när dom ändå låg där på skrivbordet. Annars när jag varit där har det gått skit bra, men nej inte i dag.

När jag är klar med C-uppsatsen ska jag undvika ALLT vad västerås stadsbibliotek heter och jag hoppas att alla andra västeråsare tänker göra det också. Vill dom ha några som lånar böcker eller?

Jag är verkligen inte sur på att jag fick betala en förseningsavgift, för det får jag väl skylla mig själv för, men jag är så irriterad på att dom minsann inte kan göra någonting för att underlätta.
jag fattar inte att det krävs en högskoleutbildning för att jobba som biblotikarie, för det märks verkligen inte.

nej nu har jag spytt nog med galla. Kanske lite för mycket vad vet jag. Men just nu är jag sjukt irriterad på detta...


I bland känner man verkligen att allting flyter på så himla bra *ironisk*


Kommentarer
Postat av: Lina

ah, men bibliotekarierna i västerås har väl allit varit sura och otrevliga, oavsett vilket bibliotek man går in på?


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback